BLOG 4 FT

Friday, October 30, 2009

Juruterbang pelatih maut pesawat terhempas


Mohd Ehsan Sayyid Abu Tahir



HULU SELANGOR: Seorang juruterbang pelatih terbunuh selepas pesawat yang dipandunya terhempas di kawasan hutan berhampiran Kelab Golf Lembah Beringin, Bukit Beruntung, petang semalam.

Mangsa, Mohd Ehsan Sayyid Abu Tahir, 22, dari Taman Nirwana, Ampang, ditemui tercampak kira-kira 30 meter dari pesawat, berpakaian seluar jeans dan kemeja-T oleh unit pasukan penyelamat, kira-kira jam 8.35 malam.

Pesawat jenis Eagle 150-B milik Kelab Penerbangan Diraja Selangor yang dipandu mangsa dipercayai terputus hubungan dengan menara kawalan Jabatan Penerbangan Awam (DCA) Subang kira-kira jam 4.20 petang, sebelum terhempas.

Ketua Polis Daerah Hulu Selangor, Superintendan Norel Yahya Affandi, berkata mangsa sedang membuat penerbangan solo untuk ujian praktikal terakhir dari Ipoh ke Subang sebelum menduduki peperiksaan.

Beliau berkata, ketika ditemui mayat mangsa dalam keadaan kaki kirinya terkulai dan dahinya mempunyai garisan luka, dan jenazahnya dihantar ke Hospital Kuala Kubu Bharu, untuk dibedah siasat.

"Saya dimaklumkan tiada penumpang dalam pesawat ini. Operasi mencari dan menyelamat mangsa dilakukan sepasukan anggota bomba dan penyelamat, polis dan Rela.
"Keadaan pesawat ketika ditemui dalam keadaan sempurna kecuali cerminnya pecah. Siasatan akan dilakukan DCA untuk mengesan kotak hitam bagi mencari punca kejadian," katanya pada sidang media di tempat kejadian di sini, malam tadi.

Sementara itu, seorang saksi, Syamsul Arif, 30, yang minum di gerai kira-kira satu kilometer dari tempat kejadian berkata beliau melihat pesawat itu berlegar-legar lebih 40 minit di kawasan itu sebelum terhempas.

Dalam kejadian jam 5.10 petang itu, Syamsul berkata ketika itu hujan renyai-renyai dan kesemua yang berada di gerai itu tertanya-tanya sama ada pesawat itu sedang melakukan ujian pemanduan atau akan terhempas.

"Saya melihat pesawat itu tidak stabil, seakan-akan membelok ke kiri dan ke kanan, dan kadang-kala terbang ke atas dan ke bawah.

0 comments:

BLOG 4 FT


Blogger Templates by Isnaini Dot Com and Volkswagen Cars. Powered by Blogger